Sunday, April 26, 2009

bersinar hati melalui makanan.mari jaga hati dengan mengamalkan produk halal dan toyyiba, HPA

mereka yang bersinar hati ialah mereka yang bersih hatinya.yang bersih hati nya ialah mereka yang menjaga putih hatinya.hati dibentuk sebahagiannya dari sumber makanan.
kesan makanan boleh membutakan hati.walaupun ramai orang mata tidak buta ,tetapi ramai orang hatinya rabun dan mungkin buta dimata hati.

iman iman besar yang hebat amat menjaga sumber zat makanan.seperti bapa kepada iman abu hanifah ketika ditanya apakah tips dan rahsia untuk melahirkan anak sehebat seperti iman abu hanipah.kata bapanya aku mendidiknya 40 tahun sebelum beliau dilahirkan.makna nya apa yang sibapa makan hari ini adalah wajah anak untuk hari esok.

satu kajian di amerika didedahkan, antara sebab manusia menjadi liar ialah akibat dari makanan ringan dan makanan segera.terapi yang dilakukan ialah kumpulkan mereka disatu tempat dan tidak diberikan walau sedikit makanan ringan dan segera.hasilnya akhlak mereka bertambah baik.

didalam alqur,an perkataan halal dan toyyiba disebut tidak kurang dari 30 tempat.antaranya:-
wahai manusia,makanlah apa diatas mukabumi ini yang halal dan toyyiba.jangan kamu ikut jejak langkah syaitan.sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu.

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com