Wednesday, July 15, 2009

melayu islam sampai bila terperangkap dalam tempurung bisnes "orang lain"

dari minda dan pandangan gen6kpu.blogspot

saya tidak mempunyai bahasa yang paling cantik untuk menggambarkan betapa umat melayu islam perlu berada dalam tempurung bisnes orang lain.dari bisnes kecil sampai ke bisnes besar kita sentiasa berada dalam tempurung ekonomi "orang lain".ayuh mari kita meneroka sedikit demi sedikit .kalau tidak mampu merubah hari ini sekurangnya elok benar ditulis dalam sejarah sebagai bacaan generasi akan datang.setelah generasi yang dulu terleka atau tak ambil tahu atau apa saja alasannya.kita hari ini sedang menikmati hidangan pahit itu .

satu hari saya mengunjung sebuah kedai tiga pintu pemborong segala barang jajaan seperti keropok keropok berperisa MSG,air minuman tin dan bergas dan berperisa tiruan ,segala jenis asam dan kekacang (yang pada sangkaan saya datang dari dunia kaum india, rupanya sangkaan saya adalah salah)dan lain lain barang yang sebelum ini tak pernah diketahui jenamanya.
malah ada jenamanya mempunyai wajah kemelayuan dan semi islam.melihat lautan barangan dan rancaknya bisnes ,terfikir saya alangkah besarnya kuasa bisnes mereka.
dan jangan hairan pembeli terbesar ialah orang melayu islam.mereka orang lain ini nampak pasaran orang melayu islam ini memang hebat,sebab itu pasarlah apa segala jenama pasti ada bisnes.

entah apa kurangnya orang melayu islam ini,sukar nak diteorikan.walaupun kebanyakan makanan ringan ini tidak berkhasiat malah memudaratkan tetapi inilah yang dijamah setiap hari.saya tak punya kuasa ajaip untuk merubah apa yang orang melayu islam fikirkan.saya cuma berseru sekurangnya wahai orang melayu islam sayangilah kesihatan sendiri dan janganlah tumpulkan otak anak anak dengan segala makanan ringan.
juga seruan untuk ibu ibu yang mengandung sayangilah bayi bayi yang dikandung.janganlah banyak makan keropok.janganlah perbanyakkan asam bertoksid dalam kandungan yang disayangi.

cukup untuk cerita kecil ini pada waktu ini.saya akan berkisah lagi tentang bisnes besar yang tak mampu kita juga berada dalam tempurung ekonomi mereka.
diwaktu ini saya merasa betapa besarnya wajah HPA.saya menghargainya.

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com