Sunday, August 16, 2009

sekurangnya hari ini saya bukan lagi seorang pengkhianat ekonomi ummah ..saya bersama HPA

laporan akhbar ini mungkin ada yang terlepas pandang.
laporan dewan perniagaan melayu malaysia terdapat kini 12000 peniaga/peruncit bakal menghadapi masalah perniagaan dan 480 syarikat/premis perniagaan sudah dilelong.
kesan daripada kelembapan ekonomi dan berlambaknya pasaraya pasaraya besar tumbuh dimukabumi malaysia.

kalaulah perniagaaan sebahagian umat islam hari ini bermasalah bagaimanakah anak anak muda hari esok nak membina cabaran dalam dunia bisnes hari esok.generasi hariini pun dirundung malang,apatah lagi generasi hari kemudian.dimana silapnya?.apakah kita sudah hilang semangat untuk memayung perniagaan sendiri.atau kita lebih selesa berada dipasaraya besar untuk menolong tesco cohen,seorang yahudi pemilik perniagan besar ini.siapakah hari ini pengkhianat kepada ekonomi ummah.

kenapa bila ada syarikat orang islam dan setempat mula beroperasi kita tidak ada jihad untuk membantu ummmah.lihatlah dalam rumah sendiri,bermula dari ruang tamu sampai kebilik air,apakah yang anda sedang anda bantu untuk menolong saudara anda.dari seketul sabun sampai kepada sebotol kicap, dimana anda beli tadi.

belum lagi bercerita tentang soal halal dan toyyiba.mengapa begitu ramai yang memandang mudah.tidak terniatkah dihati kita untuk membantu syarikat orang islam sendiri.
saya temui satu "nilai" didalam HPA.
mencari perniagaan halal adalah tanggungjawab bersama.
mencari produk halal adalah tanggungjawab bersama.
saya bersama hpa, bermula dari sesachet kopi radix.dan kini sebahagian besar isi rumah adalah produk HPA.
sekurangnya hari ini saya bukan lagi seorang pengkhianat.

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com