Thursday, March 4, 2010

Sayangilah 2 unit buah pinggang bersama herba perubatan jawi HPA

"Saya menerima ujian besar dalam hidup ini .Sesuatu yang tidak saya jangkakan.Saya perlu membelanjakan setiap sessi rawatan heomodalisis sebanyak rm 200.,seminggu 3 kali disebuah pusat rawatan heomodalisis swasta dibandar SJ.Saya perlu mengambil cuti dan berperang dalam jiwa antara bebanan sakit dan duit yang akan mengalir kepoket orang lain"keluh sahabat yang baru saya kenali,Abang Johari

Begitulah diantara perbicaraan saya dengan Abang Johari beberapa hari dulu.Saya menemuinya ketika beliau berjualan di pasar pagi SJ.Katanya beginilah aktiviti sampingannnya untuk mencari duit lebih untuk menampung kos mencuci buah pinggangnya.Gigih sekali menjual minyal wangi walaupun hidupnya ketika ini tidaklah seharum waktu waktu sihat dulu.

Saya cuba berkongsi dengannya.bercerita tentang dunia perubatan jawi HPA.Ya, tentang herba dan bandingkan kepada beliau tentang sebahagian masalah perubatan moden.
Saya gambarkan kepada beliau tentang buah pinggang manusia yang bertindak seperti penapis air.
"Terlalu besar peranan buah pinggang ini kepada nikmat kesihatan kita abang.Ia bermula dari suapan yang masuk kemulut kita ,melalui usus kecil,dan sebahagiannya adalah merupakan cecair yang akan melalui proses penapisan dibuah pinggang atau kata orang ginjal.Di ginjal inilah ,buah pinggang akan memulakan kerja kerja sukarelanya, diasingkan antara bahan yang diperlu oleh badan dan apa yang perlu dibuang sebagai air kencing.Yang menjadi masalahnya ialah apabila bertahun kita mengambil ubatan kimia yang dicipta dari dadah dan bahan sintetik didalam makmal,maka akan berlakulah sumbatan demi sumbatan pada filter filter halus diginjal.Contohnya dari ubat penahan sakit atau panadoll akan berlaku mendapan magnesium oksida yang akan menutupi lubang lubang seni pada ginjal.Lama kelamaan ia akan berkumpul dalam jumlah yang banyak dan kita juga tidak pernah pun servis buah pinggang kita walaupun kita ada kereta yang selalu diservis.Hasilnya ,bagaimana sebuah filter mahu menapis jika sudah tersumbat.Maka berlakulah dalam diam ,kegagalan fungsi sebuah buah pinggang"saya berhujah panjang lebar kepada Abang Johari.

Dimanakah akan kucari ganti.Malangnya dalam dunia dikatakan moden hari ini tiada alat ganti untuk sebuah buah pinggang.Betapa kerdilnya insan, untuk mencipta sebuah ginjal sebagaimana Allah mengurniakan 2 unit buah pinggang untuk seorang insan.

Saya terus memerhatikan Abang Johari dengan seribu simpati.Saya renungkan kelopak matanya.Ada lebihan pada bahagian bawahnya seperti kantung air.Saya lihat anak anak jari nya.Ada lebihan takungan air.Benarlah seperti dalam kuliah perubatan jawi,apabila ginjal sudah tidak seratus persen mampu berfungsi,apabila buah pinggang sudah tersumbat,bagaimanakah air mahu diproses keluar.Maka terjadilah apa yang perlu dilalui oleh Abang Johari.Sebuah mesin dailisis dan wang yang akan mengalir laju keluar.
Benarlah, sungguh mahal nikmat kesihatan

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com