Monday, March 15, 2010

Harapan Paling Akhir-tak kenal maka tak cinta

Pukul dua tiga puluh petang.adalah kebiasaan radio pulau mutiara akan bersiaran rancangan ceramah agama.jika pandai mencari peluang dan kesempatan kekadang banyak mutiara mutiara ilmu yang boleh dikutip.
oleh kerana kita adalah manusia yang sibuk dengan urusan dunia yang tidak pernah ada waktu habisnya,jika memandu kereta selama tiga puluh minit,waktu waktu bersendirian begini,mendengar ceramah agama dari radio atau kaset memang tazkirah yang baik untuk motivasi diri.

kata ustaz dari corong radio.
"saya , sebelum tidur selalu berangan angan,pasang impian yang kalau didunia realiti tidak mungkin boleh dilakukan.Ya Allah jikalah engkau memberi pilihan kepadaku untuk memilih bangsa untuk aku dilahirkan,aku akan memilih untuk dilahirkan sebagai bangsa arab kerana nabiku Muhammad saw dilahirkan sebagai bangsa arab dan al quran juga diturunkan dalam bahasa arab.dan nikmatnya jika tahu mentafsir dalam bahasa arab ialah seumpama minum air dari punca mata air di sebuah bukit sedangkan jika kita membaca tafsiran dalam bahasa lain seumpama kita hanya meminum air dikaki bukit".

mulanya saya merasa pelik dengan impian ustaz ini.berfikir sebentar dan menyelami impian pelik ustaz itu.jawapan mudahnya ialah"tak kenal maka tak cinta".saya tak tahu berbahasa arab tentulah susah mahu mencari cinta dalam bahasa arab.
begitulah juga jika tak kenal perniagaan hpa ,maka tak cintalah dengan produk hpa.alangkah tidak hebatnya hidup jika tidak punya "cinta"

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com