Wednesday, March 10, 2010

Harapan Paling Akhir-di manakah hendak dicari iikan segar.

Saya mengambil nasi putih,ikan masak asam pedas,sedikit ulam ulaman dan sambal yang berwarna merah kemerahan.Gabungan yang simple untuk tengahari yang lebih panas dari biasa.syukur untuk rezeki yang sempat lagi dijamah pada hari ini.
Lalu membayar dikaunter pembayaran .

"hari hari makan ikan ,hari hari tak makan ayam,lu tarak jemu ka"keluh seorang pemuda tionghua yang duduk dihadapan,juga rakan sekerja yang berasal dari sebuah kampung cina di bahagian balik pulau,pulau mutiara ini.

"ayam pun hari hari makan antibodi,hari hari kena cucuk,macam mana mahu sihat jika makan ayam sakit.saya cuma makan ayam organik saja"ujar saya untuk menghangat suasana.

kebetulan kami makan semeja seramai tujuh orang.masing masing menambah komen kekesalan tentang betapa dunia makan hari ini tidak lagi selamat untuk manusia.pengusaha makanan hanya mahu melihat duit duit mengalir banyak masuk kedalam poket mereka.lalu siapa yang mahu berjuang untuk sediakan makanan pilihan yang selamat untuk umat manusia.dalam hati saya teringat harapan paling akhir(hpa).

rakan bangsa tionghua itu bercerita lagi bahawa di kampung nelayannya ,para pemborong ikan akan sediakan satu cecair kuning untuk diberi kepada nelayan yang hendak kelaut.cecair kuning itu akan memberi harga yang istimewa pada ikan mereka kerana bila cecair kuning itu dilumurkan pada ikan.ikan kan sentiasa segar.fuuh
ikan yang segar akan dibayar dengan harga yang lebih kerana bila tiba didaratan ,manusia adalah pelanggan yang mencari ikan segar.bagi kita ikan segar ialah ikan yang baru ditangkap dan selamat untuk dimakan.
lalu saya bertanya apakah cecair kuning itu.
"Cecair kuning itu ,kalau orang mati,kasi taruh itu mayat supaya tidak ada bau."kata kawan saya itu.
fuuh dunia oo dunia.ikan pun disegarkan dengan pengawet mayat.dan ia berlaku dimana mana disekeliling kita.
pilihannya carilah nelayan yang ada amanah.carilah pemborong yang ada amanah.carilah penjual yang ada amanah.

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com