Friday, August 12, 2011

"tersalahkah aku yang cuma pandai mengaji"



"Aduh!,alangkah sengsaranya jiwa mula untuk membaca buku panduan ni".


"Telah lama benar aku tidak membuka tafsirnya. gamaknya itulah sebabnya hati ini menjadi resah. sebegini malang,kerana bila diri sudah keletihan dan meragam, barulah tertatih tatih mencari buku panduan ini" hatiku berkeluh kesah sendirian.


"entahlah,agaknya cabaran mengejar dunia yang sentiasa berputar,menjadikan aku begitu sibuk" aku terus menghukum tuah badan untuk mewajarkan sebahagian dari kelupaan masa lalu.


aku mula membuka helaian pertama tafsir bewarna hijau yang rasanya sudah berbulan tidak ku buka.Itu pun tersalah bahagian. tersasul mula di bahagian terakhir,lalu ku perbetulkan dan beralih membaca surah mula albaqarah.


sayu rasa di hati.

rindu rasa dihati.

lama benar tidak ku dengar irama yang dulu selalu kunyanyikan.,


Ayat kedua surah sapi betina(Albaqarah) kejelajahi.


Terasa Tuhan sedang menumpahkan rahmatnya,



"Inilah kitab,tidak ada keraguan padanya, petunjuk kepada orang yang bertaqwa" aku melunasi tafsirannya.


lalu otakku pun bercerita


, seorang intelek barat masuk islam kerana rasa tercabar dengan ayat kedua ini kerana fikirnya pengarang ini sungguh berani mengistiharkan bukunya sebagai tidak ada isi yang meragukan.


Hebat sekali! maknanya semua kandungan buku ini benar, malah boleh pula jadi buku panduan terbaik.


Jiwanya meronta untuk mengenali pemilik buku ini lalu dia bertekad untuk mencari siapakah pengarang yang sebegini berani ,sedangkan kesemua buku yang pernah dibaca dahulu pengarangnya akan mengecilkan diri untuk tujuan mempersembahkan ilmunya yang setitis dari seluruh lautan ilmu di mukabumi ini.


sebelum bertemu pengarangnya dia mengkaji helaian demi helaian dan akhirnya dia tidak menemui kecacatan dalam Al quran ini. maka keluarlah dia dari kegelapan fikiran kafirnya kepada cahaya agama Allah swt.


sedangkan aku, sedangkan aku,

membacanya sudah berpuluh tahun tapi sehari demi sehari serasa semakin jauh.


"tersalahkah aku yang cuma pandai mengaji"

"tersalahkah aku yang tidak mengkaji"

soalan demi soalan mengasak minda.


lalu kutersukan perjalanan kerohanian ini di pagi ramadhan ini, mencari motivasi baru dari ayat ayat yang sedang kukaji. ya kukaji demi pencerahan fikiranku.


aku berhenti sebentar pada maksud ayat ini,

ayat empat puluh lima

jadilah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu berat kecuali orang yang kusyuk.


aku merealitikan dengan kehidupanku,untuk berjaya cuma ada tiga kaedah pokok


1-sabar dalam mengusahakannya sehingga penghujung usia


2-solatlah sebelum talian online ini terputus dari jiwa.


3-fokuslah,khusyuklah-sungguh sungguhlah menuju kepada apa yang dicari.

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com