Sunday, August 14, 2011

"Aku ingin juga menjadi share holder dalam pelaburan lumayan ini"

“Barangsiapa yang memberikan makan berbuka kepada orang yang berpuasa, maka baginya pahala sebagaimana yang diperoleh orang yang mengerjakannya dengan tidak dikurangi sedikit pun ganjaran bagi orang yang berpuasa.”

Antara maksud sebuah hadis yang sesekali terbaca terasa meresap kejiwa. Betapa pemurahnya Tuhan yang menawarkan rangkaian pahala atau link link untuk kita berbuat baik.

"pendek kata buat baik yang ini, datang pula tawaran kedua untuk menambah akaun pahala. sayang sungguh tuhan pada kita, seseolah tuhan sengaja hendak menambah beratnya timbangan amal kebajikan supaya bila berada di neraca mizan nanti kita adalah orang yang succes"logik akalku memberi input pada diri sendiri.

"cuma aku perlu mencari Ikhlas untuk menaikkan taraf pelaburan ini'

Ikhlas inilah yang membezakan seseorang,
seorang makmum dibelakang,kekadang lebih baik dari iman di depan bila datang kalimah ikhlas ini.

Ada dikisahkan sejak dulu,
seorang insan biasa yang lalu dijalan kawasan pembinaan masjid, hanya mengangkat bata bata yang jatuh, lalu melemparkan semula kedalam kawasan masjid hadir dalam mimpi oleh seorang raja yang sering bertanya" siapakah pada malam ini yang paling baik amalannnya?.

Seperti realiti hari ini , tidak kesemua mimpi itu mainan tidur,
adakala mimpi itu petunjuk yang perlu di tafsir,
maka sang pemerintah ini juga berusaha untuk mencari mimpi mimpinya,

setelah bertemu dengan orang luarbiasa ini, sipresiden ini bertanya" wahai orang muda,apakah amalanmu, sehinggakan aku bermimpi, amalan engkau di nilai sebegitu tinggi.

"Aku ingin juga menjadi share holder dalam pelaburan lumayan ini" kalaulah aku ada di ketika itu, mungkin inilah ayatnya aku akan mencelah.

"Aku tidak ada amalan hebat wahai sang pemerintah, pertama kerana budgetku, cuma setiap kali ketika aku melalui jalan ini, aku akan mengutip beberapa ketul bata yang jatuh, hasil dari kerja pembinaan masjid ini, lalu aku lemparkan kembali masuk ke dalam. niatku cuma satu semoga dapat menjimatkan beberapa sen kos pembinaan masjid ini" jawap Si ikhlas

sewaktu aku mula menulis, waktu berbuka sudah hampir tiba
hanya beberapa minit lagi.

berilah isteri yang berpuasa, makanan untu berbuka,
berilah anak anak yang berpuasa, makanan untuk berbuka,
berilah kawan kawan yang berpuasa, makanan untuk berbuka,
berilah pada ibu dan ayah yang berpuasa, makanan untuk berbuka,
berilah pada adikberadik yang berpuasa, makanan untuk berbuka,
sudah tentu bila bertambah rangkaian yang diberi, bertambahlah secara luarbiasa pelaburan akaun akhirat ini.

selamat mencuba untuk tahun ini!

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com