Wednesday, May 26, 2010

perusahan melahirkan anak sudah merebak

kegagalan fungsi manusia ialah bila mana melahirkan anak telah menjadi seperti perusahaan. pahit untuk ditelan tapi inilah yang merebak dalam masyarakat moden.

bila anak dijadikan seperti perusahaan,mereka membesar sebagai barangan,tidak sebagai produk kemanusiaan. dari bayi pembesaran mereka di sub kan kepada orang gaji atau pengasuh yang kebanyakkannya bermatlamatkan wang dan wang.

bila ibu pulang, dari kecil anak diletakan didepan iklan dan kartun di muka tv, dan inilah yang memberi input pendidikan terbanyak dalam hidup mereka. lalu ketika besarnya kita menjadi pening dengan tingkah laku mereka.

sesudah memasuki alam persekolahan, mereka akan lalui kepahitan kedua. pergi sekolah ,tusyen dan ulangkaji pelajaran. manusia menjadi robot yang hilang jatidiri. sedangkan dalam diri manusia itu ada jiwa kanak kanak yang perlu dihargai. mereka perlu melalui dinia kanak kanak, senyum ketawa, bermain air sungai dan longkang, bergaduh sesama rakan ,dan kembali berbaik semula hanya selepas beberapa minit. sebenarnya dari kecik mereka memebina kecergasan emosi ini yang tak diajar dikuliah universiti.

hasilnya sekarang kita melahirkan banyak graduan, tetapi kita kepupusan manusia yang kuat jiwa, kuar daya juangnya. mengapa dan kenapa?. kita melalui langkah awal yang silap.kita merasa kita telah memberi yang terbaik tetapi kita banyak berbuat perkara yang sia sia.

check kembali sebelum terlambat- gen6kpu

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com