Wednesday, August 11, 2010

sembang ramadhan - kenal kenallah Hpa


salam ramadhan,

salam bulan yang penuh berkat

salam untuk hari pertama sahur, alhamdulillah untuk khurma yang masih bergantungan ditangkai.


mari ambil keberkatan dari makanan yang disukai oleh nabi Muhammad saw. malah khurma ini makanan penuh serat yang mempunyai banyak kebaikan. disebut dalam al quran sebagai kesimpulan kepada kita ia adalah sumber tenaga yang baik.


saya pernah membaca, jika mahu diambil pengajaran dari kisah disekeliling bahawa pak ungku aziz yang berusia lebih 80 tahun mendedahkan rahsia sihatnya ialah kekal mengamalkan makanan kegemaran Rasulallah ini. malah diluar musim khurma jenuh di tanah malaya, beliau akan terbang kesingapura untuk membeli khurma . entah mengapa singapura mempunyai stok khurma ini, saya tidak punya jawapan. agak agaknya mungkin dari dulu, ada syarikat dari sana yang ada kenalan import dari tanah arab. sesuai dengan falsafah perniagaan, lebih lama mereka di dalam bidang tersebut lebih mahir mereka untuk menguasai bisnes itu. malah lebih nampak mereka cara untuk mencipta dan memanafaatkan peluang.


tapi kini di pulau pinang, dah semakin jenuh segala jenama khurma dan segala rupa dan kualitinya. jika berkenderaan melewati lebuh raya utara selatan, keluar dari toll juru dan teruskan perjalanan beberapa minit. pandanglah disebelah kiri lebuhraya, dalam hati pasti tumpang bangga melihat kilang pembungkusan khurma milik yusof taiyobb. dari kilang inilah mengalir ke tangan saya sebiji khurma yang pagi tadi sempat saya jamahkan sebagai meraikan sahur pertama ramadhan.


lalu bertasbihlah di hati


sebiji khurma yang kumakan kini

adalah sen sen yang kulaburkan

untuk sebuah perniagaan besar itu

doaku

moga satu hari nanti

akan mengalir kembali segala keuntungan

kepada ummah dan perjuangannya.


tiba tiba aku menjadi rindu pada Hpa, pada gema suara tuan haji ismail, pada hajat dan perjuangannya - produk halal tanggung jawab bersama.

perniagaan dari rumah atap rumbia kini sudah punya bangunan ratusan juta.

jika ada seribu wajah seperti tuan haji nescaya berubah ekonomi umat islam dari bergantung kepada segala sumber yahudi.


"mari kita hidupkan pasar ansar dan musnahkan penguasaan pasar zionis" kata tuan haji ismail.


inilah visi orang berniaga yang jauh menembusi sampai kepada matlamat perniagaan akhirat.

sebelum menempuh hari kedua ramadhan, mari sebentar bermuhasabah tentang apa yang akan masuk memenuhi jasad kita pada waktu berbuka nanti.

pastikan, bukan ayam goreng bervaksin yang sarat dengan sejuta penyakit. jika punya pilihan elakkan kepasaraya milik yahudi, berkunjunglah sebentar ke premis perniagaan Hpa. sumbangkan waktu ibadah ini untuk berfikir tentang nasib ummah dan produk halal.

]

kenal kenallah apakah visi Hpa.


ramadhan adalah bulan tazkirah, cuma 30 hari sahaja berada disekolah ramadhan. tentulah menjadi kebaikan yang besar jika sekolah ramadhan mampu menukarkan pandangan hidup kita bahawa apa yang aku makan adalah wajah aku di hari esok. apa yang aku suapkan pada yang tersayang pada waktu ini adalah akan membentuk kasih sayang diantara aku dan isteri aku dan anak anak , aku dan saudara islamku.


ramadhan bukan sekadar 12 jam kita melupakan untuk makan

tapi

untuk kita menilai semula apa yang telah kita makan?

apa yang kita akan makan?

apa yang kita tidak sumbangkan untuk PRODUK HALAL TANGGUNGJAWAB BERSAMA.


TEPUKLAH DADA TANYALAH IMAN

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com