Monday, August 16, 2010

puasa = merasai sedikit kesengsaraan rakyat palastine


"Negara haram israel telah meluluskan pembelian 20 jet pejuang terbaru F-35 bernilai 12000 juta dari negara penaja keganasan amerika" bicara kawan sebelah saya sambil terus menatap akhbar harian kosmo hari ini.


"nampaknya ini berita malang untuk rakyat palastine dan mungkin berita gembira untuk sebahagian dari kita" sambut saya.


"fuuh! ada juga yang gembirakah?" soalnya lagi.


"Iyer ada yang telah bergembira satu waktu dulu sewaktu berjariah dengan negara haram israel" saya terus memprovokasinya.


"fuuh! itu lagi ajaib berjariah pulak, betuk ker ni" dia mencari kepastian.


" awak sedang buat lawak peringkat antarabangsa ekk". kita kan saudara seislam dengan muslim palastine"dia pulak memprovok ringan.


hari terus berlalu, jam terus berputar dan hari ini ialah ramadhan yang ke enam. beginilah kita terus beribadah dan masih merasa nikmat keamanan. nikmat yang banyak adalah satu ujian. dikala dibelai kenikmatan ramai yang melupakan kesengsasaraan. dikala jenuh dengan makanan dan pilihan , ramai yang tidak lagi menjadi sensitif kepayahan orang lain.


ramai yang masih gagal dalam ujian jika masih tak sensitif kerana masih lagi menderma keuntungan kepada negara haram israel. sedar atau tidak perokok di malaysia juga menderma keuntungan berjumlah jutaan kepada syarikat amerika dan israel. mungkin hari ini mereka telah menukarkan kepada sebuah roda untuk jet pejuang itu.

.

pengunjung restoren ayam segera meyumbang enam persen dari setiap keuntungan negara haram israel yang mungkin sudar ditukar menjadi sebelah sayap jet pejuang.

pengunjung pasaraya milik tauke israel, pengguna ubat gigi yang negara haram israel ada syer syarikat juga sedang menyumbang kepada pembelian jet pejuang tersebut.

luang luangkanlah masa , lihat lihatlah apakah produk yangnegara haram israel menjadi proksi proksinya.



kata kata yang patut dipegang ialah jika tak mampu menyumbang, janganlah tolong memusnahkan.

saya percaya puasa mendidik diri untuk kita menjadi lebih sensitif kepada apa yang sedang berlaku di al aqsa. puasa ialah untuk kita merasai sedikit dari kesengsaraan warga palastine yang di catu dan dikawal segala masuk air minuman dan barang makanan.

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com