Tuesday, April 27, 2010

tv yang merampas kasih sayang dan daya juang

pertamanya saya agak keberatan menerima ayat ayat ini. tetapi jika minda terus dibuka dan sedikit meneroka,ternyata siaran tv adalah perampas kejam masa masa berkualiti dan masa masa indah seseorang.
dari bayi,dari kecil ,dari remaja,dari dewasa,dari pencen dan ketika saat sakit terdampar menghabiskan hari hari tua tv lah teman setia .dari kartun kekartun ,dari filem ke filem,dari iklan ke iklan, dari tv hitam putih sehingga ke flat skrin manusia membina tingkah laku,budaya dan sikap melalui tok tok guru yang bernama lebai tv.benarkah?

tepuk dada,tanyalah iman.
cubalah membaca satru artikel bahaya tv untuk kanak kanak yang ditulis oleh persatuan pengguna pulau pinang bertahun tahun dulu.tv merencatkan emosi kanak kanak dengan adegan yang berselang seli dan pantas.sekejap suka sekejap gembira.seminit bersedih ,dua minit gembira lagi.satu saat kecewa dan satu saatlagi frust.hasilnyaanak anak sekarang menjadi tidak sabar, tidak berperasaan kerana dunia tv memberi signal-tukarlah rasa sedih dan gembira itu sebagaimana semudah tv beralihan.

entahlah,sekadar berkongsi.cubalah bertanya kepada lebai lebai tv.

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com