Wednesday, June 15, 2011

pulang kehonlulu tanah selama

perjalanan hidup bermula dari hutan,kampung, paya, sungai, sawah padi,kebun getah dan kesejukan mandi air ditelaga sebelum kesekolah.

sabtu dan ahad berada ditengah sawah, berlarian di batas batas selebar dua kaki, titis embun membasahi kaki tetapi ada senyuman yang sungguh indah sehingga sembilan batang gigi boleh dilihat oleh teman didepan.
itu tiga puluh lima tahun yang lalu, tetapi harum bau bunga padi masih segar hingga hari ini.
kenangan yang cukup manis dan saya mencari package hidup itu hari ini. ternyata mustahil untuk di temui, melainkan jika saya bercuti kemboja atau pendalaman indonesia yang paling jauh dari kota.

Hulu selama kini jauh berubah,walaupun sesekali jika mandi sungai si sungai siputih ,kenangan istimewa itu seperti berlarian di dalam minda, bermain main di otak bawah sedar.
ya , mandi di antara air yang laju bergerak walau separas lutut.Mata pula melihat panorama alam yang sungguh kaya seni ciptaannya. gunung inas yang kaya dengan kehijauan, pokok pokok besar yang gagah yang lebih lama memegang tanah untuk berjasa pada bumi honlulu selama supaya tidak ditenggelami oleh air.

Inilah wilayah yang paling hulu, dimana anda akan temui jalan raya yang sampai kepenghujungnya. Jika anda bersemangat pendekar dakilah gunung inas untuk mencari petai, landak malah sang harimau untuk menuju ke wilayah grik yang terletak di kaki gunung nya pada bahagian yang satu lagi.

terimakasih pada bumi honlulu selama yang telah mengejapakan tubuh fizakalku dengan segala vitamin dari bumimu dari madu lebahnya, telur ikan lampan,buah rotan dan ikan pes terbaik bikinan emak.
segala galanya sungguh harmonis untuk di kenang, apatah lagi ketika menikmatinya dan bayarlah nilai harga sejuta untuk mencarinya.

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com