Saturday, October 22, 2011

keretapi pagi -perjalanan untuk terus hidup

Pukul empat pagi,jalan raya sepi dengan sebiji dua kenderaan.sunyi dan semuanya diam.

Lalu saya bertanya” berapa kali setahun pulang ke tanah siam”

“sebulan sekali kerana passport perlu dicop baharu”

saya terus bertanya”mengapa tidak enam bulan sekali seperti tukang masak tomyan”

Dia membetulkan bayi kecil di atas ribaannya yang terganggu paginya kerana si ibu perlu berperjalanan jauh. urusan hidup untuk terus merasa nikmat dimalaysia.

“permit si tukang tomyan perlu dibayar enam ratus ringgit untuk setiap enam bulan.Saya tidak bekerja di sini”

Dia menambah “lagipun suami saya sibuk mencari rezeki,setiap bulan saya berkeretapi ke thailand,saya boleh jengukkan ibu saya dan dua anak kecil ini warganegara thai. mereka perlu tahu susah senang saudara mereka di yala”

Saya tersukan perjalanan mengembara bersama minda bahawa dahulu datuk nenekku pernah berjuang ditanah pattani.

Hidup ini tugas kita adalah merungkaikan problem supaya ada nikmat untuk terus hidup. jangan jadi seperti kasut yang tidak di pakai. kasut akan usang sendiri.minda yang tidak di sibukkan untuk berfikir akan senang di serang virus

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com