Sunday, April 4, 2010

leptospira-awas!

"bakteria ini akan menggerudi sel sel dalam badan termasuk hati dan buah pinggang.malah,dua organ ini adalah lokasi utama untuk pembiakan bakteria ini".inilah ulasan doktor intan ketika mengulas tentang bakteria dari kencing tikus.

ada sejarah mudah bagaimana bakteria leptospira dari kencing tikus menceroboh ke wilayah badan manusia.katakan air tercemar dengan kencing tikus,kucing meminum air tercemar dan membawa sisa sisa leptospira kedalam rumah.menghidu tangan sikecil atau sesiapa sahaja yang sedikit luka.bakteria ini akan mula membiak didalam zon selesa dibadan manusia.

simpton penyakit akan muncul selepas empat hari atau dua belas hari menjangkiti manusia atau haiwan.
apabila menyerang hati dan buah pinggang akan menyebabkan kegagalan fungsi dan akhirnya pembuluh darah pecah dan kesannya kencing berdarah.

saya ingin berkongsi tentang apa yang menimpa seseorang yang sangat saya kenali menemui ajalnya yang menurut doktor akibat dari kencing tikus.dalam usia awal 30an beliau pergi menemui Allah meninggalkan tiga orang anak perempuan comel yang masih kecil dan seorang isteri yang masih muda.
Allah yang maha mengetahui akhirnya mengatur segala galanya.isterinya yang tidak bekerja mula mendapat kerja sebagai seorang ustazah dengan pendapatan sekira kira rm 700 sebulan dan anak anaknya masih lagi tersenyum manis.

ada senyum aisyah,ada tawa nisa dan ada keceriaan siti.
aisyah,siti dan nisa kini adalah anak yatim yang belajar mengenali cabaran hidup.
isterinya dalam susah payahnya belajar memandu kereta dan cuba meneruskan perjuangan hidup ini.nampaknya semakin berjaya.dari kejauhan saya mendoakan semoga Allah kurniakan kepadanya ketabahan dan kejayaan hidup didunia dan akhirat.

apabila seorang dj radio terkenal yang kematiannya permulaannya dikaitkan dengan bakteria air kencing tikus.ia memberi pengajaran bahawa maut tidak mengenal usia dan kaedah mana-mungkin juga dari leptospira.ia tidak memilih usia dan siapa kita.

jagailah kesihatan.pilihlah gerai yang bersih dan berwibawa.amallah cara hidup yang baik.antaranya kenalilah herba habbatusauda yang mampu menembusi dinding sesetengah bakteria yang tak mampu ditelusi oleh perubatan moden.
Hpa habbatusauda softgel mungkin cara mudah untuk diamalkan kerana membina "protection "adalah lebih baik dari mengubati.

hari ini kita juga dikejutkan seorang ibu dan anaknya menjadi mangsa maut wabak selsema babi HINI.ya serangan bakteria juga.
semoga Allah kurniakan kebaikan syurga kepada mereka.
alfatihah.

No comments:

Post a Comment

http://gen6kpu.blogspot.com